Brev:
Min datter vil ikke spise - 7 mdr.
16. april 2011
Alder:
7 mdr.
Min datter vil ikke spise - 7 mdr.
Hej Helen!
Jeg har en skøn lille pige på knap 8 måneder. Helt fra hun var helt ny har hun aldrig spist ret meget. Iflg. læge og sundhedsplejerske er hun for lille og de så gerne at hun spiser noget mere.
Måtte begynde med grød lidt før hun blev 4 måneder, fordi hun ikke tog nok på i vægt, problemet er bare at jeg kun MEGET sjældent kan få mere end 2-3 teskefulde i hende. Hun nægter simpelthen at spise mere. Hun får MME ved siden af og det går det faktisk helt ok med. Problemet er grøden og mosen. Jeg synes jeg har forsøgt alt, men lige lidt hjælper det. Det er som om det slet ikke interessere hende. Har også forsøgt med små rugbrødshapsere og det spiser hun ogås gerne, men igen kun 3-4 bider, så gider hun ikke mere.
Jeg er, naturligt, noget nervøs for hende. Hvad angår motorisk udvikling, så er hun helt med ifht. hendes alder. Hun er en lille energi-bombe, som spræller og roder rundt. Hun virker ikke til at "lide" under den lille mængde mad. Hun er aldrig utilfreds og er jo ikke slatten og trist at se på. Så må mit spørgsmål må være, om jeg kan regne med at hun spiser det hun har brug for og om du har nogle gode ideer til, hvordan jeg vækker hendes interesse for mad?
Vores døgnrytme ser nogenlunde sådan ud:
Tidlig morgen (ca. kl. 4-5): Flaske 230ml.
Bagefter sover hun videre til ca kl. 6.
Formiddag (ca. kl. 8): Grød med frugtmos, havregrød eller øllebrød
Hun spiser ikke mere end 3-4 tsk. fuld.
Om formiddagen er hun vågen i 3-3 1/2 time og så får hun hendes formiddagslur. Jeg forsøger altid på at få en flaske i hende på 135ml inden hun bliver puttet. For det meste spiser hun næsten det hele.
Hun sover 45min til 1 time og så kommer hun op igen. Frisk og frejdig!
Jeg forsøger igen med lidt grød når hun har været vågen lidt, men uden held for det meste!
Middag (ca. kl. 12): Her prøver jeg altid med lidt forskelligt; grøntsagsmos med kød, rugbrødshapsere, grød.. Hun spiser meget lidt af hvert..
Eftermiddag (ca. kl. 14.30): Frugt snack og ostehapser det vil hun gerne have!! Så får hun igen en flaske på 135ml inden hun sover en efter middagslur på ca 1,5 time.
aften (kl 17.30). Grøntsagsmos med kød eller fisk. Her er det meget forskelligt fra dag til dag hvormeget hun spiser alt fra 1-2 tsk. fuld til en hel portion (dog en lille portion på ca 1/2dl)
kl. 19.30-20 får hun godnatflaske på 230 ml (drikker det hele) og så sover hun til alt mellem 23 og 3 og her får hun igen 230ml flaske og så er vi henne ved morgenrutinen igen.
Håber du kan give mig et par gode råd med på vejen, for det tager hårdt på mig, at hun spiser så lidt mad og at jeg konstant får at vide, at hun er for lille!
Venlig hilsen
den bekymrede mor.